Założenie działalności o charakterze gastronomicznym lub spożywczym jest dużym wyzwaniem. Wiąże się ono ze sporym wysiłkiem nie tylko finansowym, ale przede wszystkim organizacyjnym. Jednym z częstszych problemów, z jakimi spotykają się właściciele lokalów jest prawidłowe zaprojektowanie powierzchni użytkowej oraz wybór odpowiedniego wyposażenia. Poniżej postaram się opisać, czym należy się kierować podczas zakupu urządzeń i mebli do sklepu oraz w jaki sposób zaplanować wydatki.
Plan działania
Każdy doświadczony przedsiębiorca wie, że dobrze opracowany biznesplan to podstawa działania. Niestety osoby początkujące bardzo często nie doceniają tego elementu. Dobre rozpoznanie rynku a także prawidłowe określenie profilu firmy powinno stanowić fundament naszych działań. Jednak czynności te muszą być poparte kolejnymi działaniami.
Biznesplan musi zawierać również takie elementy jak:
- opis lokalizacji sklepu,
- grupę potencjalnych klientów,
- szanse powodzenia przedsięwzięcia,
- możliwe zagrożenia.
Kwestie techniczne
Kolejnym krokiem jest dopracowanie kwestii technicznych. Przygotowując się do inwestycji należy opracować projekt technologiczny. Jest to ważny dokument pozwalający nam określić, jakie meble i sprzęty są potrzebne do prawidłowego działania naszego sklepu. Informacje te są konieczne do optymalnego zaplanowania budżetu.
Nie można zapominać o tym, że projekt musi brać pod uwagę wszystkie obowiązujące normy i akty prawne. Zarówno regały sklepowe jak i sprzęt gastronomiczny powinny gwarantować bezpieczeństwo oraz komfort pracy.
Jakie wyposażenie?
Zakup wyposażenia do sklepu spożywczego nie jest prostym zadaniem. Właściciel w pierwszej kolejności powinien pomyśleć o zakupie: solidnych regałów sklepowych, dobrej jakości lady chłodnicze oraz witryny. To właśnie te elementy stanowią podstawowe wyposażenie każdego punktu handlowego.
Wybierając sprzęt należy szczególną uwagę zwrócić na jego niezawodność i funkcjonalność. Warto myśleć perspektywicznie. Na przykład niektóre regały lub lady umożliwiają rozbudowę modułową. Kupując taki sprzęt pozostawiamy sobie możliwość łatwego rozbudowania go o dodatkowe elementy lub szybkiego przeorganizowania przestrzeni handlowej.
Planując zakupy nie można ograniczać się do mebli i urządzeń. Należy też pamiętać o pozostałych akcesoriach takich jak na przykład: tace ekspozycyjne czy pojemniki o różnej pojemności. Bardzo ważne jest by towar jak najlepiej prezentował się na półkach sklepowych. Odpowiednie skomponowanie ekspozycji sklepowej pozwala skupić uwagę klienta na wybranych artykułach.