E-biznes to model prowadzenia biznesu, który opiera się na wielopłaszczyznowych rozwiązaniach teleinformatycznych, głownie w aplikacjach internetowych. Coraz więcej firm i przedsiębiorstw wykorzystuje e-biznes w swoje działalności. Współcześnie podstawową relacją pomiędzy podmiotami gospodarczymi jest B2B.
B2B to relacja „przedsiębiorstwo-przedsiębiorstwo”, która polega na realizowaniu procesów biznesowych pomiędzy dwoma firmami. Rozwój rynku handlowo-usługowego wymusza wprowadzenie nowych rozwiązań komunikacyjnych, które usprawniają i mogą automatyzować czynności gospodarcze.
B2B obejmuje:
- przygotowanie ofert
- przygotowanie zamówień
- potwierdzania zamówień
- płatności
- realizację transakcji
- szukanie nowych ofert
- wystawianie dokumentów związanych z realizacją transakcji
- marketing.
Wymienione obszary znakomicie sprawdzają się w e-biznesie. W handlu B2B występują następujące modele rynków elektronicznych:
- Rynki horyzontalne ( obejmują działaniem różne sektory gospodarcze, platformy działań korporacji i dużych firm obejmują konkretne obszary geograficzne )
- Rynki wertykalne ( handel odbywa się w ramach określonej branży, przedmiotem handlu są dobra wytworzone w toku produkcji) Wyróżnia się dwa sposoby realizacji w handlu B2B:
- eProcurement –organizuje proces zaopatrzenia w oparciu o rozwiązania systemowe, które umożliwiają efektywną współpracę pomiędzy kupującym i jego dostawcami. Swoim zakresem obejmuje cały proces zaopatrzeniowy od zgłoszenia zapotrzebowania, aż po weryfikację płatności. Ten system ma zastosowanie w całej organizacji produkcji i na wszystkich jej poziomach. Obieg dokumentów jest w pełni zautomatyzowany i odbywa się drogą elektroniczną.
- Model aukcyjno-przetargowy, służy do jednorazowego zakupu dóbr oraz negocjowania warunków kontraktów obejmujących zakupy powtarzalne. W tym modelu transakcje zakupu i sprzedaży odbywają się na zasadzie aukcji, która przebiega w ściśle określonym czasie, a oferty są na bieżąco modyfikowane przez oferentów w celu podniesienia ich atrakcyjności
System B2B w e-biznesie podnosi stopień konkurencyjności, zwiększa efektywność działań gospodarczych firmy, daje możliwość pozyskiwania nowych klientów, usprawnia czynności handlowe, oszczędza czas i obniża koszty pracy. Obsługa powiązań gospodarczych pomiędzy przedsiębiorstwami w modelu B2B za pośrednictwem technologii Internetowych daje nieograniczone możliwości działania.