Choć na co dzień nie każdy ma styczność z notariuszami, u każdego prędzej czy później pojawi się konieczność kontaktu z taką osobą. Taką okazją może być np. kupno mieszkania, uzyskanie odpisu dokumentów sądowych czy też potrzeba przechowania ważnych dokumentów na czas wyjazdu. Jakie dokładnie czynności wykonują notariusze?
Kancelaria Notarialna – miejsce, w którym znajdziesz pomoc
W całym kraju można znaleźć kancelarie notarialne, jak np. mająca swoją siedzibę w Katowicach kancelaria prowadzona przez notariuszy; Zuzannę Wojtaszek Bałazińską i Kingę Bednar. Niezależnie od miasta, zakres czynności wykonywanych przez każdego notariusza jest precyzyjnie regulowany artykułem 79 prawa o notariacie. Zgodnie z jego literą, notariusz odpowiada za takie czynności jak spisywanie protokołów, sporządzanie wypisów i wyciągów z akt oraz oświadczeń, tworzenie aktów notarialnych i poświadczeń (w tym również dziedzictwa). Ponieważ notariusz jest osobą zaufania publicznego, można zostawić u niego na przechowanie środki pieniężne, dokumenty (np. testament), dane na dysku, płycie czy pendrive, a także papiery wartościowe.
Opłaty u notariusza
Wszystkie czynności wykonywane przez notariuszy są płatne, jednak nie mają oni swobody w ustalaniu cen. Maksymalne stawki taksy notarialnej reguluje odpowiednie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości. Warto jednak pamiętać o tym, że wszelkie opłaty sądowe (i podobne) nie są wliczone w koszty prowadzenia czynności przez notariusza. Aby dowiedzieć się, ile będą one wynosić, warto to skonsultować z kancelarią przed powierzeniem jej wykonania danej czynności. Dzięki temu precyzyjnie będzie można określić niezbędne wydatki i przygotować się na ich uiszczenie.
Czym powinna cechować się dobra kancelaria notarialna?
Jak poznać, że ma się do czynienia z solidną kancelarią, której z pełnym zaufaniem można powierzyć swoje sprawy? Nie bez powodu wspomniana została wcześniej kancelaria prowadzona przez notariuszy Zuzannę Wojtaszek Bałazińską i Kingę Bednarz w Katowicach, ponieważ może uchodzić za przykład takiego godnego zaufania miejsca. Każdy jej klient traktowany jest indywidualnie i z całkowitą poufnością. Wszystkie czynności notarialne dokonywane są w biurze kancelarii w Katowicach, jednak na życzenie klienta mogą mieć one miejsce również poza nim. Ponadto obie panie notariusz mają wieloletnie doświadczenie w swoim zawodzie, co przekłada się na rzetelność ich działań, płynącą z doskonałej orientacji w przepisach prawnych.
Dlatego gdy szukasz dobrej kancelarii notarialnej na terenie Śląska, skieruj się właśnie tam!